Grupa I

Grupa I

Wychowawcy: mgr Agnieszka Piórkowska

 Grupa liczy 23 dzieci, są to dzieci w wieku 3 lat, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z edukacją. Dzieci szczególnie lubią wszelkiego rodzaju gry i zabawy ruchowe organizowane w sali przedszkolnej i na placu zabaw. Starają się być dla siebie miłe, są wdrażane do szanowania swojej pracy i pracy kolegów oraz uczą się współdziałać, dokonywać wyborów i dostrzegać możliwości pójścia na kompromis.

Zagadnienia dydaktyczno - wychowawcze w Grupie I

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze realizowane w grupie I „Żabki” w kwietniu 2024roku

Tematy kompleksowe:

  1. Od kurnika do świątecznego koszyka
  2. Na wiosennej łące
  3. Dbamy o naszą planetę
  4. Majowe święta
  • zapoznanie z nazwami zwierząt gospodarskich i ich domów
  • kształtowanie nawyku systematycznej pracy, utrwalanie odpowiednich zachowań i postaw w stosunku do zwierząt i przyrody
  • utrwalenie nazw domów zwierząt: chlew, stajnia, obora, rozpoznawanie i wyodrębnianie poszczególnych członków rodzin zwierzęcych
  • rozwijanie umiejętności analizy sylabowej
  • kształtowanie postawy otwartej na przyrodę
  • zapoznanie z nazwami członków ptasich rodzin
  • utrwalenie pojęć: mniej, więcej, tyle samo, uświadomienie dzieciom, że wśród zwierząt też są rodziny, kształtowanie postawy szacunku dla zwierząt
  • zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi
  • ukazanie wartości tradycji
  • kształtowanie postawy otwartości na różne kultury i religie
  • utrwalenie wiedzy dotyczącej zawartości koszyczka wielkanocnego
  • ukazanie wartości tradycji
  • zachęcanie do kultywowania tradycji rodzinnych
  • uwrażliwianie na otaczającą przyrodę
  • budowanie pozytywnej postawy wobec owadów zapylających,
  • reagowanie na wskazówki Nauczyciela
  • poprawne budowanie wypowiedzi
  • umiejętność rozpoznawania własnych emocji
  • zapoznanie z nazwami i wyglądem mieszkańców łąki
  • rozwijanie mowy, uważne słuchanie
  • rozwijanie motoryki małej poprzez działalność twórczą i ćwiczenia grafomotoryczne
  • doskonalenie umiejętności dzielenia na sylaby
  • kształtowanie umiejętności określania odległości: bliżej i dalej
  • wyjaśnienie znaczenia określeń: wysoko, nisko, głęboko
  • kształtowanie umiejętności określania położenia: nad, na, ponad
  • poznanie wybranej piosenki z repertuaru dziecięcego
  • reagowanie na zmianę tempa granej muzyki
  • kształtowanie słuchu i pamięci muzycznej
  • rozwijanie zdolności manualnych, rozpoznawanie rzeczy dotykiem, rozpoznawanie kolorów
  • utrwalenie pojęcia globus
  • kształtowanie nawyku segregowania śmieci oraz oszczędzania wody i energii
  • budowanie poczucia odpowiedzialności za planetę w kontekście przyszłych pokoleń
  • zapoznanie z zasadami segregowania odpadów i kształtowanie tej umiejętności
  • rozwijanie zachowań proekologicznych
  • zapoznanie z odnawialnymi źródłami energii
  • doskonalenie umiejętności przeliczania i odwzorowywania
  • zapoznanie ze sposobami oszczędzania wody
  • ćwiczenie chodzenia za prowadzącym
  • kształtowanie poczucia pulsu w muzyce, rozwijanie motoryki małej
  • utrwalenie wiedzy dotyczącej dbania o Ziemię
  • rozwijanie wyobraźni i kreatywności dziecka
  • kształtowanie postawy: nie wyrzucaj – wykorzystaj
  • poznanie polskich symboli narodowych
  • utożsamianie się ze swoją ojczyzną
  • rozpoznawanie symboli narodowych
  • poznanie Mazurka Dąbrowskiego, kształtowanie postawy patriotycznej
  • utrwalenie umiejętności odtwarzania rytmów i przeliczania
  • rozwijanie umiejętności współpracy z rówieśnikami
  • kształtowanie umiejętności wnioskowania
  • nauka prostego kroku krakowiaka
  • wdrażanie do poruszania się krokiem dostawnym po obwodzie koła
  • ukazanie wartości, jakie niosą za sobą tradycje regionu
  • kształtowanie postawy otwartości na tradycje regionu
  • utrwalenie wiedzy o Polsce i polskich symbolach narodowych

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze realizowane w grupie I „Żabki” w marcu 2024roku

Tematy kompleksowe:

  1. Prehistoryczny świat
  2. W kosmosie
  3. Przebudzenie po zimie
  4. W wiosennym ogrodzie
  • zapoznanie z pojęciami: muzeum, paleontolog
  • kształtowanie postawy szacunku wobec tego, co dawne
  • wdrażanie do właściwych zachowań w muzeum
  • utrwalenie nazw zawodów: archeolog, paleontolog
  • rozwijanie umiejętności artykulacyjnych dzieci
  • kształtowanie postawy szacunku wobec pracy i różnych zawodów
  • zachęcanie do dbałości o dobra kultury
  • poznanie niektórych gatunków dinozaurów
  • poszerzenie wiedzy na temat ich życia
  • doskonalenie umiejętności przeliczania
  • stosowania pojęć: mniej, więcej, tyle samo
  • utrwalenie nazw dinozaurów
  • rozwijanie słuchu muzycznego
  • zachęcanie do aktywnego spędzania czasu i aktywnej zabawy
  • utrwalenie znajomości poznanych zawodów i nazw dinozaurów
  • zapoznanie z pojęciami: planeta, Ziemia, kosmos, Układ Słoneczny
  • utrwalenie pojęć: dzień i noc
  • kształtowanie postawy otwartej na działanie, poszukiwanie
  • budowanie poczucia tożsamości ze swoją planetą
  • kształtowanie umiejętności korzystania z prostego teleskopu
  • zapoznanie z figurami geometrycznymi i ich cechami
  • wprowadzenie pojęcia rakieta
  • pobudzanie ciekawości poznawczej dzieci
  • utrwalanie umiejętności pracy w zespole
  • rozwijanie umiejętności wokalnych dzieci
  • zachęcanie do kreatywności, otwartości, rozbudzanie wyobraźni, budowanie postawy otwartości na innych, nieznanych
  • stymulacja w zakresie integracji sensorycznej
  • wprowadzenie nazw ubrań, obuwia i ich zastosowania
  • zapoznanie ze zwrotem ubierać się na cebulkę
  • kształtowanie nawyków ubierania się adekwatnie do pogody
  • wpajanie ostrożności w doborze garderoby
  • zapoznanie z różnymi zjawiskami atmosferycznymi
  • rozwijanie umiejętności analizy sylabowej
  • zapoznanie z przysłowiem W marcu jak w garncu
  • kształtowanie świadomości różnorodności zjawisk atmosferycznych
  • zachęcanie do wyrażania siebie poprzez różne formy, m.in. dramę
  • wprowadzenie pojęcia kalendarz pogodowy i nazw zjawisk atmosferycznych
  • doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematycznych
  • kształtowanie umiejętności prowadzenia kalendarza pogodowego, zachęcanie do systematy
  • poznanie nazw ptaków przylatujących do Polski na wiosnę
  • kształtowanie orientacji w przestrzeni
  • rozwijanie umiejętności reagowania na sygnał, rozwijanie wyobraźni dźwiękowej
  • wyzwalanie wrażliwości na otaczającą przyrodę
  • zapoznanie ze zjawiskiem powstawania tęczy
  • zapoznanie z różnymi rodzajami prac wykonywanych wiosną w ogrodzie oraz ze sprzętem używanym do tego celu
  • kształtowanie nawyku sprzątania, zwrócenie uwagi na konieczność wykonywania pewnych czynności (wynikających z kalendarza i natury) w określonym czasie
  • kształtowanie nawyku systematycznego wykonywania zadań i odkładania rzeczy na miejsce
  • rozróżnianie cebuli jadalnej i kwiatowej
  • utrwalenie znajomości zjawisk przyrodniczych zachodzących wiosną w ogródku
  • rozwijanie motoryki małej, doskonalenie umiejętności językowych poprzez tworzenie zdrobnień, rozwijanie umiejętności współpracy
  • doskonalenie umiejętności klasyfikowania, utrwalenie nazw wiosennych kwiatów i wiedzy o czynnikach niezbędnych do życia rośliny
  • utrwalenie wiedzy na temat zwierząt, roślin i ogrodu wiosną
  • rozwijanie słuchu muzycznego, wyobraźni i wrażliwości na otaczającą przyrodę, wzmacnianie relacji w grupie
  • utrwalenie wiedzy dotyczącej wiosennych roślin i tego, czego potrzebują do życia, kształtowanie postawy proekologicznej, otwartej na dobra natury

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze realizowane w grupie I „Żabki”

w lutym 2024roku

Tematy kompleksowe:

  1. Wszystko jest muzyką
  2. Pod ziemią, pod wodą
  3. W świecie książek
  4. W kinie i w teatrze
  • poznanie nazw instrumentów
  • rozwijanie umiejętności naśladowania odgłosów
  • kształtowanie wrażliwości na dźwięki
  • rozwijanie sprawności ruchowej
  • utrwalenie znajomości zasad efektywnej komunikacji
  • budowanie postawy zaufania wobec rówieśników
  • poznanie pojęć dyrygent, orkiestra batuta oraz nazw instrumentów rozwijanie aparatu mowy
  • kształtowanie umiejętności swobodnego wypowiadania się
  • zapoznanie z zasadami obowiązującymi widzów i muzyków podczas organizacji koncertu
  • wdrażanie do występów publicznych
  • poznawanie brzmienia różnych instrumentów
  • poszerzanie wiedzy przyrodniczej poprzez uczestnictwo w prostych eksperymentach
  • doskonalenie umiejętności układania i kontynuowania rytmów
  • kształtowanie umiejętności deszyfrowania kodów
  • zachęcanie do zgodnej współpracy w parach i grupach
  • zapoznanie z piosenką z repertuaru dziecięcego
  • rozpoznawanie nastroju utworu
  • kształtowanie umiejętności rozpoznawania, określania i wyrażania emocji, kształtowanie wrażliwości muzycznej
  • poszerzanie wiedzy przyrodniczej poprzez rozpoznawanie odgłosów zwierząt
  • rozwijanie umiejętności plastyczno-technicznych
  • rozwijanie zmysłów, wdrażanie do podejmowania samodzielnych działań, zachęcanie do wyrażania ekspresji artystycznej
  • kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami związanymi z oczekiwaniem na swoją kolej
  • zapoznanie dzieci z naturalnymi zasobami Ziemi
  • zapoznanie dzieci z bogactwem życia pod wodą
  • wprowadzenie pojęć: staw, jezioro, rzeka, morze, ocean, akwarium
  • kształtowanie umiejętności pracy z tekstem
  • zapoznanie ze złożami oraz miejscem ich wydobywania
  • wprowadzenie pojęcia kopalnia
  • doskonalenie umiejętności przeliczania
  • zapoznanie dzieci z naturalnymi dźwiękami Ziemi
  • ćwiczenie orientacji w przestrzeni i wyobraźni ruchowej
  • doskonalenie motoryki w pozycji leżącej
  • pobudzanie do aktywności muzyczno- -ruchowej
  • zapoznanie dzieci z budową wulkanu i podstawowymi zjawiskami w nim zachodzącymi
  • stymulowanie w zakresie integracji sensorycznej
  • zapoznanie z zasadami prawidłowego korzystania z książek i z biblioteki
  • kształtowanie nawyku odkładania książek na półkę i szanowania ich
  • utrwalenie wiedzy na temat księgarni i biblioteki
  • kształtowanie umiejętności właściwego korzystania z biblioteki i zachowania w księgarni
  • doskonalenie rozumienia cech wielkościowych
  • zapoznanie z procesem tworzenia książki
  • kształtowanie postawy gotowej do poznawania nowych zawodów
  • uświadomienie wartości pracy każdego człowieka w procesie tworzenia książki
  • poznanie nowej piosenki, rozwijanie słuchu, doskonalenie umiejętności autoprezentacji
  • utrwalenie wiedzy na temat książek
  • poznanie właściwości papieru
  • trening integracji sensorycznej, stymulowanie zmysłów
  • wprowadzenie pojęć: kino i teatr
  • kształtowanie postawy otwartej i gotowej do uczestnictwa w kulturze
  • propagowanie właściwych zachowań w kinie i w teatrze
  • zapoznanie z nazwami zawodów teatralnych (aktor, reżyser, scenograf)
  • doskonalenie umiejętności poruszania się po planszy do kodowania, przeliczania kroków i stosowania wyrażeń: do góry, obrót, w bok
  • zapoznanie z ideą starego kina
  • rozwijanie kreatywności i wyobraźni

ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE REALIZOWANE W GRUPIE I                  W STYCZNIU 2024R

TEMATY:

  1. NADCHODZI NOWY ROK
  2. SPORTY ZIMOWE
  3. DZIEŃ BABCI I DZIEŃ DZIADKA
  4. KARNAWAŁ

 

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

 

  • poznanie funkcji zegara i wybranych zwyczajów związanych z żegnaniem starego roku i witaniem nowego
  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
  • zachęcanie do celebrowania ważnych wydarzeń w gronie rodzinnym
  • poznanie czynności wykonywanych w dzień i w nocy
  • dostrzeganie rytmu w następowaniu po sobie dnia i nocy
  • wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich
  • rozwijanie sprawności manualnej
  • doskonalenie umiejętności klasyfikacji
  • przełamywanie egocentryzmu poprzez tworzenie wspólnej pracy
  • zapoznanie z nazwami dni tygodnia
  • doskonalenie umiejętności logicznego myślenia
  • doskonalenie umiejętności liczenia i klasyfikowani
  • rozwijanie umiejętności słuchania
  • doskonalenie umiejętności odwzorowywania
  • rozbudzanie ciekawości poznawcze
  • poznanie zjawiska cyklicznego występowania miesięcy i poznanie cech charakterystycznych pierwszego miesiąca roku
  • zachęcanie do wspólnego spędzania czasu na zgodnej zabawie
  • poznanie cech pór roku i zjawiska ich rytmiczności
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych
  • usystematyzowanie wiadomości związanych z czasem i jego przemijaniem
  • zdobywanie nowych wiadomości za pomocą poznania wielozmysłowego
  • zachęcanie do zgodnej współpracy podczas wykonywania pracy plastycznej i zabaw
  • poznanie zasad sportowego zachowania
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania własnych uczuć
  • poznanie znaczenia słowa kulig, rozwijanie umiejętności dokonywania analizy słuchowej
  • doskonalenie aparatu mowy
  • wdrażanie do zachowania zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw na sankach
  • poznanie łyżwiarstwa figurowego jako dyscypliny sportowej
  • wdrażanie do zachowania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie
  • poznanie wybranych utworów z repertuaru muzyki klasycznej
  • kształtowanie umiejętności wokalnych i poczucia rytmu
  • różnicowanie sposobów poruszania się w przestrzeni
  • zapoznanie z wyglądem i kolorami flagi olimpijskiej
  • poszerzanie doświadczeń plastycznych
  • poznanie znaczenia słowa szacunek w odniesieniu do osób starszych
  • uwrażliwianie na potrzeby ludzi starszych
  • utrwalanie nazw członków rodziny i poznawanie relacji ich łączących
  • rozwijanie mowy poprzez ćwiczenia ortofoniczne
  • rozwijanie słuchu fonematycznego
  • rozwijanie koncentracji na słowie czytanym
  • ukazywanie walorów posiadania rodziny, głównie rodzeństwa
  • wskazywanie cech charakteryzujących dzieci i osoby dorosłe
  • utrwalanie nazw członków rodziny
  • poznanie piosenki „Babciu, droga babciu”
  • poznanie kolejności działań podczas wykonywania ramki na zdjęcia
  • zachęcanie do przełamywania lęku przed publicznymi występami
  • poznanie znaczenia słowa karnawał
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
  • wdrażanie do zachowywania ciszy podczas wykonywania wszelkich ćwiczeń i zadań
  • poznanie chusty jako rekwizytu tanecznego
  • rozwijanie umiejętności łączenia ruchu z muzyką
  • zachęcanie do samodzielnego eksperymentowania z rekwizytem
  • utrwalenie poznanych wiadomości dotyczących karnawału
  • zachęcanie do brania udziału we wspólnych zabawach i tańcach podczas imprez przedszkolnych

ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE REALIZOWANE W GRUPIE I W GRUDNIU 2023R

TEMATY:

  • WIADOMOŚĆ Z DALEKA
  • ZIMA TUŻ-TUŻ…
  • PRZYGOTOWANIA DO ŚWIĄT
  • HEJ, KOLĘDA, KOLĘDA!
  • Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
  • poznanie zawodu listonosza
  • kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
  • rozwijanie tężyzny fizycznej
  • wyrabianie postawy szacunku dla osób pracujących w różnych zawodach
  • poznanie funkcji i wyglądu telefonu stacjonarnego i smartfona
  • utrwalenie imienia i nazwiska
  • rozwijanie wyobraźni i umiejętności konstrukcyjnych
  • integrowanie grup utrwalanie pojęć duży i mały
  • rozwijanie umiejętności różnicowania przedmiotów ze względu na wielkość
  • kształtowanie umiejętności odwzorowywania
  • wdrażanie do wyciągania wniosków z obserwacji (eksperymentu)
  • zapoznanie z instrumentem dętym – trąbką, kształcenie wrażliwości i pamięci muzycznej
  • wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas różnych aktywności
  • poznanie tradycji związanych z obchodzeniem urodzin
  • kształcenie zmysłów (dotyku, wzroku)
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości
  • poznanie sposobów ochrony przed zimnem
  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania części odzieży i podawania ich nazw
  • zachęcanie do dbania o własne zdrowie poprzez pamiętanie o odpowiednim ubiorze
  • poznanie cech zimowego krajobrazu
  • wdrażanie do zachowania estetyki pracy i porządku w miejscu prac
  • poznanie figury geometrycznej – trójkąt
  • utrwalanie pojęć: duży, mały
  • rozwijanie umiejętności klasyfikacji
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat wysłuchanego utworu
  • dostrzeganie naprzemienności (w dialogu, w tworzeniu rytmu)
  • wdrażanie do dokładnego obserwowania otoczenia
  • poznanie wybranych utworów muzyki klasycznej, rozwijanie słuchu muzycznego
  • rozwijanie sprawności fizycznej i kształtowanie prawidłowej postawy ciała
  • poznanie właściwości śniegu i lodu
  • kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanej rzeczywistości
  • budowanie wiary we własne siły poprzez aktywny udział w zajęciach
  • poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
  • rozwijanie mowy komunikatywnej i logicznego myślenia
  • zachęcanie do pomagania rodzicom podczas przygotowań do świąt
  • poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
  • poznanie potraw wieczerzy wigilijnej
  • doskonalenie liczenia w zakresie 4
  • doskonalenie umiejętności sprawnego łączenia wspólnego koła
  • poznanie piosenki z repertuaru dziecięcego o tematyce związanej ze świętami
  • zachęcanie do starannego wykonywania prac plastycznych
  • utrwalenie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
  • zachęcanie do życzliwości wobec siebie nie tylko od święta
  • poznanie postaci Świętego Mikołaja i jego pomocników – elfów
  • rozwijanie słuchu fonematycznego, rozwijanie koordynacji wzrokowo- -ruchowej i percepcji wzrokowej
  • wdrażanie do uważnego słuchania poleceń
  • utrwalenie nazw figur geometrycznych: trójkąt, koło, doskonalenie umiejętności klasyfikacji
  • rozwijanie umiejętności przeliczania
  • doskonalenie umiejętności odwzorowywania
  • dostrzeganie naprzemienności w tworzeniu rytmu
  • poznanie historii narodzin Jezusa i wybranej kolędy
  • ukazanie piękna utworów muzycznych opowiadających o świętach Bożego Narodzenia
  • utrwalanie wiadomości na temat świąt Bożego Narodzenia
  • rozwijanie motoryki małej i wyobraźni
  • ukazywanie wartości własnoręcznie przygotowanego upominku

ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE REALIZOWANE W GRUPIE I

DZIECI TRZYLETNICH W LISTOPADZIE 2023 ROKU

TEMATY:

 

  1. W świecie wyobraźni
  2. Mała i duża ojczyzna
  3. Przygotowania do zimy
  4. Nasze ciało

 

  • poznanie pojęć: mapa, Polska
  • poszerzanie słownika czynnego o pojęcia związane z Polską
  • wysłuchiwanie rymów w wierszu
  • doskonalenie słuchu fonematycznego
  • rozwijanie sprawności ruchowej i manualnej
  • rozwijanie samodzielności
  • poszerzenie wiedzy o wyglądzie miast
  • poznanie niektórych liczebników porządkowych
  • rozwijanie umiejętności prowadzenia eksperymentów
  • dbałość o bezpieczeństwo swoje i innych
  • rozwijanie odpowiedzialności
  • odróżnianie krajobrazu miasta i wsi
  • rozwijanie pamięci słuchowej i słuchu muzycznego
  • rozpoznawanie i nazywanie niektórych symboli narodowych
  • rozwijanie sprawności manualnej
  • rozwijanie wrażliwości sensorycznej
  • różnicowania faktur dotykiem
  • doskonalenie współpracy
  • rozwijanie umiejętności rozumienia sygnałów werbalnych i symboli
  • poszerzanie słownika czynnego
  • rozwijanie świadomości fonologicznej i słuchu fonematycznego
  • odróżnianie fikcji od rzeczywistości
  • rozumienie pojęcia marzenie
  • rozwijanie umiejętności przeliczania
  • rozwijanie umiejętności współpracy
  • poznanie różnych sposobów ekspresji muzycznej
  • rozwijanie wrażliwości muzycznej i słuchu muzycznego
  • ćwiczenie orientacji w przestrzeni
  • różnicowanie poruszania się w małej i dużej przestrzeni
  • zabawa różnymi brzmieniami, różnicowanie akompaniamentu ciągłego i efektów dźwiękowych
  • rozpoznawanie i nazywanie niektórych zapachów
  • rozwijanie wrażliwości sensorycznej
  • poszerzanie wiedzy na temat ptaków i ich nawyków żywieniowych
  • rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
  • rozwijanie mowy komunikatywnej
  • rozwijanie motoryki dużej i małej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • wdrażanie do bycia odpowiedzialnym za przyrodę
  • budzenie chęci niesienia pomocy ptakom w czasie zimy
  • poznanie podstawowych wiadomości na temat niedźwiedzia
  • rozwijanie umiejętności podziału słów na sylaby
  • rozwijanie mowy poprzez ćwiczenia mięśni narządów artykulacyjnych
  • kształtowanie sprawności manualnej
  • integrowanie grupy, niwelowanie strachu przed udziałem w zabawie
  • poszerzanie wiedzy na temat ptaków
  • kształtowanie umiejętności określania położenia różnych przedmiotów w przestrzeni
  • wzmacnianie wiary we własne możliwości
  • poznanie jeża i jego przygotowań do snu zimowego
  • utrwalenie wiadomości na temat wiewiórki i niedźwiedzia
  • rozwijanie sprawności manualnej, kształcenie zmysłów
  • rozwijanie umiejętności logicznego myślenia
  • poszerzanie wiedzy na temat przedmiotów do utrzymania czystości
  • rozwijanie umiejętności klasyfikacji według koloru
  • kształtowanie umiejętności odwzorowywania
  • kształtowanie nawyku mycia rąk
  • poznanie nazw różnych aktywności fizycznych
  • poznanie wybranych zasad zdrowego odżywiania
  • kształcenie umiejętności wielozmysłowego poznawania różnych artykułów
  • zachęcanie do odkrywania nowych smaków

 

ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE REALIZOWANE W GRUPIE I

DZIECI TRZYLETNICH W PAŹDZIERNIKU 2023 ROKU

TEMATY:

  1. Jesień w sadzie
  2. Jesień w ogrodzie
  3. Jesienny krajobraz
  4. Deszczowa pogoda

Wybrane cele wychowawczo – dydaktyczne:

  • poznanie niektórych owoców dojrzewających jesieni
  • rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
  • rozwijanie sprawności fizycznej
  • wdrażanie do poszanowania zwierząt i roślin
  • kształtowanie sprawności manualnej
  • rozwijanie odpowiedzialności za siebie i innych
  • dbałość o bezpieczeństwo podczas zabaw ruchowych
  • poznawanie nazw niektórych drzew owocowych
  • kształtowanie umiejętności odwzorowywania
  • doskonalenie umiejętności przeliczania
  • sensoryczne poznawanie liści
  • rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy w grupie
  • kształcenie wrażliwości i pamięci muzycznej
  • rozwijanie sprawności fizycznej
  • doskonalenie orientacji w schemacie ciała
  • wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas różnych aktywności
  • poznanie niektórych sposobów utrwalania żywności
  • kształcenie zmysłów (wzroku, dotyku)
  • kształcenie stosowania się do instrukcji słownej i obrazkowej
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości, współdziałanie
  • rozpoznawanie i nazywanie niektórych warzyw
  • poszerzanie słownictwa czynnego, nauka wycinania nożyczkami, rozwijanie współpracy,
  • doskonalenie umiejętności czekania na swoją kolej
  • odróżnianie, które warzywa rosną pod ziemią, a które nad ziemią
  • rozwijanie ciekawości poznawczej
  • rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowej
  • rozpoznawanie i nazywanie części warzyw: skórki, pestek i miąższu
  • doskonalenie sprawności językowej, manualnej,
  • nazywanie kolorów, rozwijanie ciekawości badawczej
  • odróżnianie środowiska parku i lasu
  • poszerzanie wiedzy o jesiennych zmianach w przyrodzie
  • rozwijanie empatii i odpowiedzialności
  • poszerzanie słownika czynnego o pojęcia związane ze skarbami jesieni
  • rozwijanie świadomości fonologicznej
  • określanie liczebności zbiorów: mniej, więcej, tyle samo
  • rozwijanie umiejętności manipulowania przedmiotami
  • przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania z prostych narzędzi
  • utrwalenie wiedzy o jesiennych zmianach w przyrodzie
  • rozwijanie sprawczości, poczucia własnej wartości i odpowiedzialności za innych
  • przypomnienie wiedzy o zmianach zachodzących w przyrodzie późną jesienią
  • doskonalenie umiejętności wypowiadania się na tematy związane z uczuciami
  • rozwijanie umiejętności nazywania emocji, rozwijanie empatii
  • doskonalenie umiejętności opisywania emocji
  • poznanie znaczenia słowa szaruga
  • doskonalenie umiejętności wygrywania i przegrywania podczas zabawy
  • ćwiczenie i nazywanie kierunków w przestrzeni, poruszanie się według instrukcji
  • utrwalenie wiedzy o tym, skąd się biorą kałuże
  • utrwalenie informacji o deszczowej, jesiennej pogodzie
  •  

ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE REALIZOWANE W GRUPIE ŻABKI

DZIECI TRZYLETNICH WE WRZEŚNIU 2023 ROKU

TEMATY:

  1. Poznajmy się.
  2. W naszym przedszkolu.
  3. Jesteśmy podobni, jesteśmy różni.
  4. Bezpieczni na drodze.

Wybrane cele wychowawczo – dydaktyczne:

  • Zachęcanie dzieci do nawiązywania kontaktu z Nauczycielami i pozostałymi dziećmi.
  • Wspomaganie dzieci przy pierwszych kontaktach – przedstawianie się imieniem oraz zapamiętywanie imion innych dzieci.
  • Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w nowym miejscu.
  • Poznanie rozkładu pomieszczeń przedszkolnych.
  • Nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb.
  • Kształtowanie umiejętności rozumienia funkcji znaczków przedszkolnych rozpoznawanie swojego znaczka w różnych miejscach.
  • Zapoznanie z zasadami funkcjonowania w grupie.
  • Rozwijanie orientacji w przestrzeni poprzez wprowadzenie pojęć: na dole, na górze, obok.
  • Zwracanie uwagi na odkładanie swoich rzeczy przy własnym znaczku.
  • Kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych.
  • Zapoznanie z wyposażeniem łazienki oraz podawanie nazw przyborów toaletowych i określanie, do czego służą.
  • Zapoznanie z nazwami kącików tematycznych oraz ich wyposażeniem.
  • Wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami, kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za porządek w Sali.
  • Budowanie poczucia przynależności do grupy i integrowanie się z nią.
  • Wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych: przepraszam, dziękuję, proszę.
  • Poznanie określeń opisujących kolegów i koleżanki, nazywanie kolorów, nazywanie części ciała, integracja grupy.
  • Wzbogacenie wiedzy na temat cech wspólnych dzieci w grupie.
  • Kształtowanie umiejętności rozpoznawania umówionych sygnałów i reagowanie na nie.
  • Poznanie sposobów bezpiecznego poruszania się po ulicy.
  • Poznanie niektórych znaków drogowych i nazywanie ich.
  • Poznanie różnych dźwięków z otoczenia.

Wybrane działania dzieci:

  • Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań zachęcanie dzieci do wspólnej kulturalnej zabawy.
  • Zabawy przy muzyce ruchowo – rytmiczne, rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem.
  • Zabawy rozwijające sprawność fizyczną.

Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze realizowane w grupie I „Żabki”

w czerwcu 2023roku

Tematy kompleksowe:

  1. Jak powstaje…?
  2. Wielka wyprawa
  3. Smaki i zapachy lata
  4. Wakacyjna przygoda
  • zapoznanie z różnymi zawodami
  • uświadomienie roli pracy jako źródła dochodu
  • zaznajomienie z możliwościami oszczędzania pieniędzy
  • zapoznanie z zawodem krawca
  • czytanie globalne wyrazów: nitka, igła
  • zapoznanie z procesem powstawania nabiału
  • kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania
  • utrwalenie znajomości nazw instrumentów
  • doskonalenie umiejętności śpiewania
  • uwrażliwianie na muzykę instrumentalną
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
  • zapoznanie z zawodem piekarza
  • poznanie produktów i procesu powstawania pizzy
  • rozwijanie umiejętności sensorycznych
  • utrwalenie wiadomości na temat zawodów
  • poznanie zwierząt egzotycznych
  • zapoznanie z zabawami z różnych stron świata
  • kształtowanie umiejętności poprawnego wypowiadania się i uważnego słuchania
  • kształtowanie umiejętności doboru odpowiednich przedmiotów i właściwej odzieży do celu wycieczki
  • zapoznanie z różnymi środkami transportu
  • zapoznanie ze zwierzętami egzotycznymi i miejscami ich zamieszkania
  • kształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych
  • rozwijanie empatii wobec zwierząt
  • zapoznanie z instrumentami z różnych krajów
  • rozwijanie świadomości ciała i wyobraźni ruchowej
  • zapoznanie z różnymi zapachami i smakami warzyw, owoców oraz przypraw
  • nauka prawidłowego zachowania się podczas przyrządzania potraw
  • zapoznanie z wesołym miasteczkiem i zasadami właściwego zachowania w miejscach zabaw
  • wdrażanie do odpowiedzialności za własne zabawki
  • rozwijanie umiejętności językowych, rozbudzanie twórczości plastycznej, wdrażanie do uważnego słuchania
  • zapoznanie z działaniem wagi szalkowej
  • ćwiczenie umiejętności wyciągania wniosków
  • nabywanie umiejętności w określaniu, który przedmiot jest lżejszy, a który cięższy
  • wdrażanie do zgodnej zabawy z innymi dziećmi
  • kształtowanie umiejętności wokalnych
  • poznawanie zmysłów: smaku, węchu, dotyku i podawanie ich nazw
  • rozpoznawanie owoców za pomocą zmysłu dotyku
  • ćwiczenie umiejętności wymieniania charakterystycznych cech owoców
  • kształtowanie odpowiedniego zachowania podczas przyrządzania posiłków

Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze realizowane w grupie I „Żabki” w maju 2023roku

Tematy kompleksowe:

  1. Od pomysłu aż po dach
  2. Święto Rodziny
  3. Kto nam pomoże?
  4. Dzień Dziecka
  • rozwijanie umiejętności manualnych i sprawności fizycznej
  • zapoznanie z pojęciem współpraca
  • uzmysławianie wartości domu
  • rozwijanie zdolności artykulacyjnych
  • doskonalenie umiejętności współpracy
  • zapoznanie z pracą murarza
  • rozwijanie umiejętności językowych i motoryki małej, wdrażanie do zgodnej współpracy
  • poznanie domów niektórych zwierząt
  • rozwijanie umiejętności kontynuowania rytmów i przeliczania
  • kształtowanie szacunku dla zwierząt
  • uwrażliwianie na muzykę klasyczną
  • wdrażanie dzieci do uczestnictwa w zabawach ruchowych przy muzyce
  • utrwalenie informacji o domach ludzi i zwierząt
  • rozwijanie percepcji słuchowej i zdolności manualnych
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i budowania poprawnych wypowiedzi
  • kształtowanie postawy szacunku i życzliwości wobec innych
  • globalne czytanie wyrazów: mama, tata, poznanie nazw członków rodziny
  • uświadomienie dzieciom wartości rodziny
  • rozwijanie umiejętności przeliczania i określania, czego jest mniej, więcej i tyle samo
  • rozbudzanie ciekawości poznawczej
  • zachęcanie do pomagania członkom rodziny
  • poznanie piosenki Święto Rodziny
  • kształtowanie tolerancji dla innych upodobań
  • utrwalenie wiadomości na temat rodziny i jej członków
  • kształtowanie sprawności ruchowej i umiejętności sensorycznych
  • rozwijanie umiejętności obdarowywania bliskich własnoręcznie przygotowanymi prezentami i czerpania z tego radości
  • zapoznanie z zawodem strażaka i numerem alarmowym 112
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i odpowiadania na pytania
  • budowanie wiedzy o świecie
  • poznanie pracy policjanta
  • rozwijanie umiejętności uważnego słuchania czytanego wiersza
  • rozwijanie umiejętności budowania wiedzy o świecie
  • wdrażanie do respektowania powszechnie przyjętych praw
  • ćwiczenie umiejętności wzywania pomocy na wypadek pożaru
  • zapoznanie z podstawowym wyposażeniem strażaków
  • uczenie szacunku dla pracy strażaka
  • zaznajomienie z pracą lekarza i pielęgniarki
  • poszerzanie wiedzy o świecie
  • rozwijanie sprawności manualnej i umiejętności wezwania pomocy w razie wypadku rozwijanie wrażliwości sensorycznej
  • budzenie wrażliwości na drugiego człowieka

 

Skip to content