Grupa I
Wychowawcy: mgr Agnieszka Piórkowska
Grupa liczy 28 dzieci, są to dzieci w wieku 3 i 4 lat, niektóre z nich dopiero rozpoczynają swoją przygodę z edukacją. Dzieci szczególnie lubią wszelkiego rodzaju gry i zabawy ruchowe organizowane w sali przedszkolnej i na placu zabaw. Starają się być dla siebie miłe, są wdrażane do szanowania swojej pracy i pracy kolegów oraz uczą się współdziałać, dokonywać wyborów i dostrzegać możliwości pójścia na kompromis.
Zagadnienia dydaktyczno - wychowawcze w Grupie I
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze realizowane w grupie I „Żabki” w kwietniu 2024roku
Tematy kompleksowe:
- Od kurnika do świątecznego koszyka
- Na wiosennej łące
- Dbamy o naszą planetę
- Majowe święta
- zapoznanie z nazwami zwierząt gospodarskich i ich domów
- kształtowanie nawyku systematycznej pracy, utrwalanie odpowiednich zachowań i postaw w stosunku do zwierząt i przyrody
- utrwalenie nazw domów zwierząt: chlew, stajnia, obora, rozpoznawanie i wyodrębnianie poszczególnych członków rodzin zwierzęcych
- rozwijanie umiejętności analizy sylabowej
- kształtowanie postawy otwartej na przyrodę
- zapoznanie z nazwami członków ptasich rodzin
- utrwalenie pojęć: mniej, więcej, tyle samo, uświadomienie dzieciom, że wśród zwierząt też są rodziny, kształtowanie postawy szacunku dla zwierząt
- zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi
- ukazanie wartości tradycji
- kształtowanie postawy otwartości na różne kultury i religie
- utrwalenie wiedzy dotyczącej zawartości koszyczka wielkanocnego
- ukazanie wartości tradycji
- zachęcanie do kultywowania tradycji rodzinnych
- uwrażliwianie na otaczającą przyrodę
- budowanie pozytywnej postawy wobec owadów zapylających,
- reagowanie na wskazówki Nauczyciela
- poprawne budowanie wypowiedzi
- umiejętność rozpoznawania własnych emocji
- zapoznanie z nazwami i wyglądem mieszkańców łąki
- rozwijanie mowy, uważne słuchanie
- rozwijanie motoryki małej poprzez działalność twórczą i ćwiczenia grafomotoryczne
- doskonalenie umiejętności dzielenia na sylaby
- kształtowanie umiejętności określania odległości: bliżej i dalej
- wyjaśnienie znaczenia określeń: wysoko, nisko, głęboko
- kształtowanie umiejętności określania położenia: nad, na, ponad
- poznanie wybranej piosenki z repertuaru dziecięcego
- reagowanie na zmianę tempa granej muzyki
- kształtowanie słuchu i pamięci muzycznej
- rozwijanie zdolności manualnych, rozpoznawanie rzeczy dotykiem, rozpoznawanie kolorów
- utrwalenie pojęcia globus
- kształtowanie nawyku segregowania śmieci oraz oszczędzania wody i energii
- budowanie poczucia odpowiedzialności za planetę w kontekście przyszłych pokoleń
- zapoznanie z zasadami segregowania odpadów i kształtowanie tej umiejętności
- rozwijanie zachowań proekologicznych
- zapoznanie z odnawialnymi źródłami energii
- doskonalenie umiejętności przeliczania i odwzorowywania
- zapoznanie ze sposobami oszczędzania wody
- ćwiczenie chodzenia za prowadzącym
- kształtowanie poczucia pulsu w muzyce, rozwijanie motoryki małej
- utrwalenie wiedzy dotyczącej dbania o Ziemię
- rozwijanie wyobraźni i kreatywności dziecka
- kształtowanie postawy: nie wyrzucaj – wykorzystaj
- poznanie polskich symboli narodowych
- utożsamianie się ze swoją ojczyzną
- rozpoznawanie symboli narodowych
- poznanie Mazurka Dąbrowskiego, kształtowanie postawy patriotycznej
- utrwalenie umiejętności odtwarzania rytmów i przeliczania
- rozwijanie umiejętności współpracy z rówieśnikami
- kształtowanie umiejętności wnioskowania
- nauka prostego kroku krakowiaka
- wdrażanie do poruszania się krokiem dostawnym po obwodzie koła
- ukazanie wartości, jakie niosą za sobą tradycje regionu
- kształtowanie postawy otwartości na tradycje regionu
- utrwalenie wiedzy o Polsce i polskich symbolach narodowych
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze realizowane w grupie I „Żabki” w marcu 2024roku
Tematy kompleksowe:
- Prehistoryczny świat
- W kosmosie
- Przebudzenie po zimie
- W wiosennym ogrodzie
- zapoznanie z pojęciami: muzeum, paleontolog
- kształtowanie postawy szacunku wobec tego, co dawne
- wdrażanie do właściwych zachowań w muzeum
- utrwalenie nazw zawodów: archeolog, paleontolog
- rozwijanie umiejętności artykulacyjnych dzieci
- kształtowanie postawy szacunku wobec pracy i różnych zawodów
- zachęcanie do dbałości o dobra kultury
- poznanie niektórych gatunków dinozaurów
- poszerzenie wiedzy na temat ich życia
- doskonalenie umiejętności przeliczania
- stosowania pojęć: mniej, więcej, tyle samo
- utrwalenie nazw dinozaurów
- rozwijanie słuchu muzycznego
- zachęcanie do aktywnego spędzania czasu i aktywnej zabawy
- utrwalenie znajomości poznanych zawodów i nazw dinozaurów
- zapoznanie z pojęciami: planeta, Ziemia, kosmos, Układ Słoneczny
- utrwalenie pojęć: dzień i noc
- kształtowanie postawy otwartej na działanie, poszukiwanie
- budowanie poczucia tożsamości ze swoją planetą
- kształtowanie umiejętności korzystania z prostego teleskopu
- zapoznanie z figurami geometrycznymi i ich cechami
- wprowadzenie pojęcia rakieta
- pobudzanie ciekawości poznawczej dzieci
- utrwalanie umiejętności pracy w zespole
- rozwijanie umiejętności wokalnych dzieci
- zachęcanie do kreatywności, otwartości, rozbudzanie wyobraźni, budowanie postawy otwartości na innych, nieznanych
- stymulacja w zakresie integracji sensorycznej
- wprowadzenie nazw ubrań, obuwia i ich zastosowania
- zapoznanie ze zwrotem ubierać się na cebulkę
- kształtowanie nawyków ubierania się adekwatnie do pogody
- wpajanie ostrożności w doborze garderoby
- zapoznanie z różnymi zjawiskami atmosferycznymi
- rozwijanie umiejętności analizy sylabowej
- zapoznanie z przysłowiem W marcu jak w garncu
- kształtowanie świadomości różnorodności zjawisk atmosferycznych
- zachęcanie do wyrażania siebie poprzez różne formy, m.in. dramę
- wprowadzenie pojęcia kalendarz pogodowy i nazw zjawisk atmosferycznych
- doskonalenie umiejętności przeliczania, porównywania oraz dokonywania innych czynności matematycznych
- kształtowanie umiejętności prowadzenia kalendarza pogodowego, zachęcanie do systematy
- poznanie nazw ptaków przylatujących do Polski na wiosnę
- kształtowanie orientacji w przestrzeni
- rozwijanie umiejętności reagowania na sygnał, rozwijanie wyobraźni dźwiękowej
- wyzwalanie wrażliwości na otaczającą przyrodę
- zapoznanie ze zjawiskiem powstawania tęczy
- zapoznanie z różnymi rodzajami prac wykonywanych wiosną w ogrodzie oraz ze sprzętem używanym do tego celu
- kształtowanie nawyku sprzątania, zwrócenie uwagi na konieczność wykonywania pewnych czynności (wynikających z kalendarza i natury) w określonym czasie
- kształtowanie nawyku systematycznego wykonywania zadań i odkładania rzeczy na miejsce
- rozróżnianie cebuli jadalnej i kwiatowej
- utrwalenie znajomości zjawisk przyrodniczych zachodzących wiosną w ogródku
- rozwijanie motoryki małej, doskonalenie umiejętności językowych poprzez tworzenie zdrobnień, rozwijanie umiejętności współpracy
- doskonalenie umiejętności klasyfikowania, utrwalenie nazw wiosennych kwiatów i wiedzy o czynnikach niezbędnych do życia rośliny
- utrwalenie wiedzy na temat zwierząt, roślin i ogrodu wiosną
- rozwijanie słuchu muzycznego, wyobraźni i wrażliwości na otaczającą przyrodę, wzmacnianie relacji w grupie
- utrwalenie wiedzy dotyczącej wiosennych roślin i tego, czego potrzebują do życia, kształtowanie postawy proekologicznej, otwartej na dobra natury
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze realizowane w grupie I „Żabki”
w lutym 2024roku
Tematy kompleksowe:
- Wszystko jest muzyką
- Pod ziemią, pod wodą
- W świecie książek
- W kinie i w teatrze
- poznanie nazw instrumentów
- rozwijanie umiejętności naśladowania odgłosów
- kształtowanie wrażliwości na dźwięki
- rozwijanie sprawności ruchowej
- utrwalenie znajomości zasad efektywnej komunikacji
- budowanie postawy zaufania wobec rówieśników
- poznanie pojęć dyrygent, orkiestra batuta oraz nazw instrumentów rozwijanie aparatu mowy
- kształtowanie umiejętności swobodnego wypowiadania się
- zapoznanie z zasadami obowiązującymi widzów i muzyków podczas organizacji koncertu
- wdrażanie do występów publicznych
- poznawanie brzmienia różnych instrumentów
- poszerzanie wiedzy przyrodniczej poprzez uczestnictwo w prostych eksperymentach
- doskonalenie umiejętności układania i kontynuowania rytmów
- kształtowanie umiejętności deszyfrowania kodów
- zachęcanie do zgodnej współpracy w parach i grupach
- zapoznanie z piosenką z repertuaru dziecięcego
- rozpoznawanie nastroju utworu
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania, określania i wyrażania emocji, kształtowanie wrażliwości muzycznej
- poszerzanie wiedzy przyrodniczej poprzez rozpoznawanie odgłosów zwierząt
- rozwijanie umiejętności plastyczno-technicznych
- rozwijanie zmysłów, wdrażanie do podejmowania samodzielnych działań, zachęcanie do wyrażania ekspresji artystycznej
- kształtowanie umiejętności panowania nad emocjami związanymi z oczekiwaniem na swoją kolej
- zapoznanie dzieci z naturalnymi zasobami Ziemi
- zapoznanie dzieci z bogactwem życia pod wodą
- wprowadzenie pojęć: staw, jezioro, rzeka, morze, ocean, akwarium
- kształtowanie umiejętności pracy z tekstem
- zapoznanie ze złożami oraz miejscem ich wydobywania
- wprowadzenie pojęcia kopalnia
- doskonalenie umiejętności przeliczania
- zapoznanie dzieci z naturalnymi dźwiękami Ziemi
- ćwiczenie orientacji w przestrzeni i wyobraźni ruchowej
- doskonalenie motoryki w pozycji leżącej
- pobudzanie do aktywności muzyczno- -ruchowej
- zapoznanie dzieci z budową wulkanu i podstawowymi zjawiskami w nim zachodzącymi
- stymulowanie w zakresie integracji sensorycznej
- zapoznanie z zasadami prawidłowego korzystania z książek i z biblioteki
- kształtowanie nawyku odkładania książek na półkę i szanowania ich
- utrwalenie wiedzy na temat księgarni i biblioteki
- kształtowanie umiejętności właściwego korzystania z biblioteki i zachowania w księgarni
- doskonalenie rozumienia cech wielkościowych
- zapoznanie z procesem tworzenia książki
- kształtowanie postawy gotowej do poznawania nowych zawodów
- uświadomienie wartości pracy każdego człowieka w procesie tworzenia książki
- poznanie nowej piosenki, rozwijanie słuchu, doskonalenie umiejętności autoprezentacji
- utrwalenie wiedzy na temat książek
- poznanie właściwości papieru
- trening integracji sensorycznej, stymulowanie zmysłów
- wprowadzenie pojęć: kino i teatr
- kształtowanie postawy otwartej i gotowej do uczestnictwa w kulturze
- propagowanie właściwych zachowań w kinie i w teatrze
- zapoznanie z nazwami zawodów teatralnych (aktor, reżyser, scenograf)
- doskonalenie umiejętności poruszania się po planszy do kodowania, przeliczania kroków i stosowania wyrażeń: do góry, obrót, w bok
- zapoznanie z ideą starego kina
- rozwijanie kreatywności i wyobraźni
ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE REALIZOWANE W GRUPIE I W STYCZNIU 2024R
TEMATY:
- NADCHODZI NOWY ROK
- SPORTY ZIMOWE
- DZIEŃ BABCI I DZIEŃ DZIADKA
- KARNAWAŁ
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- poznanie funkcji zegara i wybranych zwyczajów związanych z żegnaniem starego roku i witaniem nowego
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
- zachęcanie do celebrowania ważnych wydarzeń w gronie rodzinnym
- poznanie czynności wykonywanych w dzień i w nocy
- dostrzeganie rytmu w następowaniu po sobie dnia i nocy
- wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich
- rozwijanie sprawności manualnej
- doskonalenie umiejętności klasyfikacji
- przełamywanie egocentryzmu poprzez tworzenie wspólnej pracy
- zapoznanie z nazwami dni tygodnia
- doskonalenie umiejętności logicznego myślenia
- doskonalenie umiejętności liczenia i klasyfikowani
- rozwijanie umiejętności słuchania
- doskonalenie umiejętności odwzorowywania
- rozbudzanie ciekawości poznawcze
- poznanie zjawiska cyklicznego występowania miesięcy i poznanie cech charakterystycznych pierwszego miesiąca roku
- zachęcanie do wspólnego spędzania czasu na zgodnej zabawie
- poznanie cech pór roku i zjawiska ich rytmiczności
- poszerzanie doświadczeń plastycznych
- usystematyzowanie wiadomości związanych z czasem i jego przemijaniem
- zdobywanie nowych wiadomości za pomocą poznania wielozmysłowego
- zachęcanie do zgodnej współpracy podczas wykonywania pracy plastycznej i zabaw
- poznanie zasad sportowego zachowania
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania własnych uczuć
- poznanie znaczenia słowa kulig, rozwijanie umiejętności dokonywania analizy słuchowej
- doskonalenie aparatu mowy
- wdrażanie do zachowania zasad bezpieczeństwa w czasie zabaw na sankach
- poznanie łyżwiarstwa figurowego jako dyscypliny sportowej
- wdrażanie do zachowania zasad bezpieczeństwa podczas zabaw na śniegu i lodzie
- poznanie wybranych utworów z repertuaru muzyki klasycznej
- kształtowanie umiejętności wokalnych i poczucia rytmu
- różnicowanie sposobów poruszania się w przestrzeni
- zapoznanie z wyglądem i kolorami flagi olimpijskiej
- poszerzanie doświadczeń plastycznych
- poznanie znaczenia słowa szacunek w odniesieniu do osób starszych
- uwrażliwianie na potrzeby ludzi starszych
- utrwalanie nazw członków rodziny i poznawanie relacji ich łączących
- rozwijanie mowy poprzez ćwiczenia ortofoniczne
- rozwijanie słuchu fonematycznego
- rozwijanie koncentracji na słowie czytanym
- ukazywanie walorów posiadania rodziny, głównie rodzeństwa
- wskazywanie cech charakteryzujących dzieci i osoby dorosłe
- utrwalanie nazw członków rodziny
- poznanie piosenki „Babciu, droga babciu”
- poznanie kolejności działań podczas wykonywania ramki na zdjęcia
- zachęcanie do przełamywania lęku przed publicznymi występami
- poznanie znaczenia słowa karnawał
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
- wdrażanie do zachowywania ciszy podczas wykonywania wszelkich ćwiczeń i zadań
- poznanie chusty jako rekwizytu tanecznego
- rozwijanie umiejętności łączenia ruchu z muzyką
- zachęcanie do samodzielnego eksperymentowania z rekwizytem
- utrwalenie poznanych wiadomości dotyczących karnawału
- zachęcanie do brania udziału we wspólnych zabawach i tańcach podczas imprez przedszkolnych
ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE REALIZOWANE W GRUPIE I W GRUDNIU 2023R
TEMATY:
- WIADOMOŚĆ Z DALEKA
- ZIMA TUŻ-TUŻ…
- PRZYGOTOWANIA DO ŚWIĄT
- HEJ, KOLĘDA, KOLĘDA!
- Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
- poznanie zawodu listonosza
- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
- rozwijanie tężyzny fizycznej
- wyrabianie postawy szacunku dla osób pracujących w różnych zawodach
- poznanie funkcji i wyglądu telefonu stacjonarnego i smartfona
- utrwalenie imienia i nazwiska
- rozwijanie wyobraźni i umiejętności konstrukcyjnych
- integrowanie grup utrwalanie pojęć duży i mały
- rozwijanie umiejętności różnicowania przedmiotów ze względu na wielkość
- kształtowanie umiejętności odwzorowywania
- wdrażanie do wyciągania wniosków z obserwacji (eksperymentu)
- zapoznanie z instrumentem dętym – trąbką, kształcenie wrażliwości i pamięci muzycznej
- wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas różnych aktywności
- poznanie tradycji związanych z obchodzeniem urodzin
- kształcenie zmysłów (dotyku, wzroku)
- wzmacnianie poczucia własnej wartości
- poznanie sposobów ochrony przed zimnem
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania części odzieży i podawania ich nazw
- zachęcanie do dbania o własne zdrowie poprzez pamiętanie o odpowiednim ubiorze
- poznanie cech zimowego krajobrazu
- wdrażanie do zachowania estetyki pracy i porządku w miejscu prac
- poznanie figury geometrycznej – trójkąt
- utrwalanie pojęć: duży, mały
- rozwijanie umiejętności klasyfikacji
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat wysłuchanego utworu
- dostrzeganie naprzemienności (w dialogu, w tworzeniu rytmu)
- wdrażanie do dokładnego obserwowania otoczenia
- poznanie wybranych utworów muzyki klasycznej, rozwijanie słuchu muzycznego
- rozwijanie sprawności fizycznej i kształtowanie prawidłowej postawy ciała
- poznanie właściwości śniegu i lodu
- kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanej rzeczywistości
- budowanie wiary we własne siły poprzez aktywny udział w zajęciach
- poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
- rozwijanie mowy komunikatywnej i logicznego myślenia
- zachęcanie do pomagania rodzicom podczas przygotowań do świąt
- poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
- poznanie potraw wieczerzy wigilijnej
- doskonalenie liczenia w zakresie 4
- doskonalenie umiejętności sprawnego łączenia wspólnego koła
- poznanie piosenki z repertuaru dziecięcego o tematyce związanej ze świętami
- zachęcanie do starannego wykonywania prac plastycznych
- utrwalenie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
- zachęcanie do życzliwości wobec siebie nie tylko od święta
- poznanie postaci Świętego Mikołaja i jego pomocników – elfów
- rozwijanie słuchu fonematycznego, rozwijanie koordynacji wzrokowo- -ruchowej i percepcji wzrokowej
- wdrażanie do uważnego słuchania poleceń
- utrwalenie nazw figur geometrycznych: trójkąt, koło, doskonalenie umiejętności klasyfikacji
- rozwijanie umiejętności przeliczania
- doskonalenie umiejętności odwzorowywania
- dostrzeganie naprzemienności w tworzeniu rytmu
- poznanie historii narodzin Jezusa i wybranej kolędy
- ukazanie piękna utworów muzycznych opowiadających o świętach Bożego Narodzenia
- utrwalanie wiadomości na temat świąt Bożego Narodzenia
- rozwijanie motoryki małej i wyobraźni
- ukazywanie wartości własnoręcznie przygotowanego upominku
ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE REALIZOWANE W GRUPIE I
DZIECI TRZYLETNICH W LISTOPADZIE 2023 ROKU
TEMATY:
- W świecie wyobraźni
- Mała i duża ojczyzna
- Przygotowania do zimy
- Nasze ciało
- poznanie pojęć: mapa, Polska
- poszerzanie słownika czynnego o pojęcia związane z Polską
- wysłuchiwanie rymów w wierszu
- doskonalenie słuchu fonematycznego
- rozwijanie sprawności ruchowej i manualnej
- rozwijanie samodzielności
- poszerzenie wiedzy o wyglądzie miast
- poznanie niektórych liczebników porządkowych
- rozwijanie umiejętności prowadzenia eksperymentów
- dbałość o bezpieczeństwo swoje i innych
- rozwijanie odpowiedzialności
- odróżnianie krajobrazu miasta i wsi
- rozwijanie pamięci słuchowej i słuchu muzycznego
- rozpoznawanie i nazywanie niektórych symboli narodowych
- rozwijanie sprawności manualnej
- rozwijanie wrażliwości sensorycznej
- różnicowania faktur dotykiem
- doskonalenie współpracy
- rozwijanie umiejętności rozumienia sygnałów werbalnych i symboli
- poszerzanie słownika czynnego
- rozwijanie świadomości fonologicznej i słuchu fonematycznego
- odróżnianie fikcji od rzeczywistości
- rozumienie pojęcia marzenie
- rozwijanie umiejętności przeliczania
- rozwijanie umiejętności współpracy
- poznanie różnych sposobów ekspresji muzycznej
- rozwijanie wrażliwości muzycznej i słuchu muzycznego
- ćwiczenie orientacji w przestrzeni
- różnicowanie poruszania się w małej i dużej przestrzeni
- zabawa różnymi brzmieniami, różnicowanie akompaniamentu ciągłego i efektów dźwiękowych
- rozpoznawanie i nazywanie niektórych zapachów
- rozwijanie wrażliwości sensorycznej
- poszerzanie wiedzy na temat ptaków i ich nawyków żywieniowych
- rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem
- rozwijanie mowy komunikatywnej
- rozwijanie motoryki dużej i małej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej
- wdrażanie do bycia odpowiedzialnym za przyrodę
- budzenie chęci niesienia pomocy ptakom w czasie zimy
- poznanie podstawowych wiadomości na temat niedźwiedzia
- rozwijanie umiejętności podziału słów na sylaby
- rozwijanie mowy poprzez ćwiczenia mięśni narządów artykulacyjnych
- kształtowanie sprawności manualnej
- integrowanie grupy, niwelowanie strachu przed udziałem w zabawie
- poszerzanie wiedzy na temat ptaków
- kształtowanie umiejętności określania położenia różnych przedmiotów w przestrzeni
- wzmacnianie wiary we własne możliwości
- poznanie jeża i jego przygotowań do snu zimowego
- utrwalenie wiadomości na temat wiewiórki i niedźwiedzia
- rozwijanie sprawności manualnej, kształcenie zmysłów
- rozwijanie umiejętności logicznego myślenia
- poszerzanie wiedzy na temat przedmiotów do utrzymania czystości
- rozwijanie umiejętności klasyfikacji według koloru
- kształtowanie umiejętności odwzorowywania
- kształtowanie nawyku mycia rąk
- poznanie nazw różnych aktywności fizycznych
- poznanie wybranych zasad zdrowego odżywiania
- kształcenie umiejętności wielozmysłowego poznawania różnych artykułów
- zachęcanie do odkrywania nowych smaków
ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE REALIZOWANE W GRUPIE I
DZIECI TRZYLETNICH W PAŹDZIERNIKU 2023 ROKU
TEMATY:
- Jesień w sadzie
- Jesień w ogrodzie
- Jesienny krajobraz
- Deszczowa pogoda
Wybrane cele wychowawczo – dydaktyczne:
- poznanie niektórych owoców dojrzewających jesieni
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
- rozwijanie sprawności fizycznej
- wdrażanie do poszanowania zwierząt i roślin
- kształtowanie sprawności manualnej
- rozwijanie odpowiedzialności za siebie i innych
- dbałość o bezpieczeństwo podczas zabaw ruchowych
- poznawanie nazw niektórych drzew owocowych
- kształtowanie umiejętności odwzorowywania
- doskonalenie umiejętności przeliczania
- sensoryczne poznawanie liści
- rozwijanie umiejętności zgodnej współpracy w grupie
- kształcenie wrażliwości i pamięci muzycznej
- rozwijanie sprawności fizycznej
- doskonalenie orientacji w schemacie ciała
- wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas różnych aktywności
- poznanie niektórych sposobów utrwalania żywności
- kształcenie zmysłów (wzroku, dotyku)
- kształcenie stosowania się do instrukcji słownej i obrazkowej
- wzmacnianie poczucia własnej wartości, współdziałanie
- rozpoznawanie i nazywanie niektórych warzyw
- poszerzanie słownictwa czynnego, nauka wycinania nożyczkami, rozwijanie współpracy,
- doskonalenie umiejętności czekania na swoją kolej
- odróżnianie, które warzywa rosną pod ziemią, a które nad ziemią
- rozwijanie ciekawości poznawczej
- rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowej
- rozpoznawanie i nazywanie części warzyw: skórki, pestek i miąższu
- doskonalenie sprawności językowej, manualnej,
- nazywanie kolorów, rozwijanie ciekawości badawczej
- odróżnianie środowiska parku i lasu
- poszerzanie wiedzy o jesiennych zmianach w przyrodzie
- rozwijanie empatii i odpowiedzialności
- poszerzanie słownika czynnego o pojęcia związane ze skarbami jesieni
- rozwijanie świadomości fonologicznej
- określanie liczebności zbiorów: mniej, więcej, tyle samo
- rozwijanie umiejętności manipulowania przedmiotami
- przypomnienie zasad bezpiecznego korzystania z prostych narzędzi
- utrwalenie wiedzy o jesiennych zmianach w przyrodzie
- rozwijanie sprawczości, poczucia własnej wartości i odpowiedzialności za innych
- przypomnienie wiedzy o zmianach zachodzących w przyrodzie późną jesienią
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na tematy związane z uczuciami
- rozwijanie umiejętności nazywania emocji, rozwijanie empatii
- doskonalenie umiejętności opisywania emocji
- poznanie znaczenia słowa szaruga
- doskonalenie umiejętności wygrywania i przegrywania podczas zabawy
- ćwiczenie i nazywanie kierunków w przestrzeni, poruszanie się według instrukcji
- utrwalenie wiedzy o tym, skąd się biorą kałuże
- utrwalenie informacji o deszczowej, jesiennej pogodzie
ZAGADNIENIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE REALIZOWANE W GRUPIE ŻABKI
DZIECI TRZYLETNICH WE WRZEŚNIU 2023 ROKU
TEMATY:
- Poznajmy się.
- W naszym przedszkolu.
- Jesteśmy podobni, jesteśmy różni.
- Bezpieczni na drodze.
Wybrane cele wychowawczo – dydaktyczne:
- Zachęcanie dzieci do nawiązywania kontaktu z Nauczycielami i pozostałymi dziećmi.
- Wspomaganie dzieci przy pierwszych kontaktach – przedstawianie się imieniem oraz zapamiętywanie imion innych dzieci.
- Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w nowym miejscu.
- Poznanie rozkładu pomieszczeń przedszkolnych.
- Nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb.
- Kształtowanie umiejętności rozumienia funkcji znaczków przedszkolnych rozpoznawanie swojego znaczka w różnych miejscach.
- Zapoznanie z zasadami funkcjonowania w grupie.
- Rozwijanie orientacji w przestrzeni poprzez wprowadzenie pojęć: na dole, na górze, obok.
- Zwracanie uwagi na odkładanie swoich rzeczy przy własnym znaczku.
- Kształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych.
- Zapoznanie z wyposażeniem łazienki oraz podawanie nazw przyborów toaletowych i określanie, do czego służą.
- Zapoznanie z nazwami kącików tematycznych oraz ich wyposażeniem.
- Wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami, kształtowanie poczucia współodpowiedzialności za porządek w Sali.
- Budowanie poczucia przynależności do grupy i integrowanie się z nią.
- Wdrażanie do używania zwrotów grzecznościowych: przepraszam, dziękuję, proszę.
- Poznanie określeń opisujących kolegów i koleżanki, nazywanie kolorów, nazywanie części ciała, integracja grupy.
- Wzbogacenie wiedzy na temat cech wspólnych dzieci w grupie.
- Kształtowanie umiejętności rozpoznawania umówionych sygnałów i reagowanie na nie.
- Poznanie sposobów bezpiecznego poruszania się po ulicy.
- Poznanie niektórych znaków drogowych i nazywanie ich.
- Poznanie różnych dźwięków z otoczenia.
Wybrane działania dzieci:
- Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań zachęcanie dzieci do wspólnej kulturalnej zabawy.
- Zabawy przy muzyce ruchowo – rytmiczne, rozwijające motorykę dużą, rozwijanie poczucia rytmu i umiejętności ilustrowania muzyki rytmem.
- Zabawy rozwijające sprawność fizyczną.
Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze realizowane w grupie I „Żabki”
w czerwcu 2023roku
Tematy kompleksowe:
- Jak powstaje…?
- Wielka wyprawa
- Smaki i zapachy lata
- Wakacyjna przygoda
- zapoznanie z różnymi zawodami
- uświadomienie roli pracy jako źródła dochodu
- zaznajomienie z możliwościami oszczędzania pieniędzy
- zapoznanie z zawodem krawca
- czytanie globalne wyrazów: nitka, igła
- zapoznanie z procesem powstawania nabiału
- kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania
- utrwalenie znajomości nazw instrumentów
- doskonalenie umiejętności śpiewania
- uwrażliwianie na muzykę instrumentalną
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
- zapoznanie z zawodem piekarza
- poznanie produktów i procesu powstawania pizzy
- rozwijanie umiejętności sensorycznych
- utrwalenie wiadomości na temat zawodów
- poznanie zwierząt egzotycznych
- zapoznanie z zabawami z różnych stron świata
- kształtowanie umiejętności poprawnego wypowiadania się i uważnego słuchania
- kształtowanie umiejętności doboru odpowiednich przedmiotów i właściwej odzieży do celu wycieczki
- zapoznanie z różnymi środkami transportu
- zapoznanie ze zwierzętami egzotycznymi i miejscami ich zamieszkania
- kształtowanie umiejętności rozwiązywania zadań tekstowych
- rozwijanie empatii wobec zwierząt
- zapoznanie z instrumentami z różnych krajów
- rozwijanie świadomości ciała i wyobraźni ruchowej
- zapoznanie z różnymi zapachami i smakami warzyw, owoców oraz przypraw
- nauka prawidłowego zachowania się podczas przyrządzania potraw
- zapoznanie z wesołym miasteczkiem i zasadami właściwego zachowania w miejscach zabaw
- wdrażanie do odpowiedzialności za własne zabawki
- rozwijanie umiejętności językowych, rozbudzanie twórczości plastycznej, wdrażanie do uważnego słuchania
- zapoznanie z działaniem wagi szalkowej
- ćwiczenie umiejętności wyciągania wniosków
- nabywanie umiejętności w określaniu, który przedmiot jest lżejszy, a który cięższy
- wdrażanie do zgodnej zabawy z innymi dziećmi
- kształtowanie umiejętności wokalnych
- poznawanie zmysłów: smaku, węchu, dotyku i podawanie ich nazw
- rozpoznawanie owoców za pomocą zmysłu dotyku
- ćwiczenie umiejętności wymieniania charakterystycznych cech owoców
- kształtowanie odpowiedniego zachowania podczas przyrządzania posiłków
Zamierzenia dydaktyczno-wychowawcze realizowane w grupie I „Żabki” w maju 2023roku
Tematy kompleksowe:
- Od pomysłu aż po dach
- Święto Rodziny
- Kto nam pomoże?
- Dzień Dziecka
- rozwijanie umiejętności manualnych i sprawności fizycznej
- zapoznanie z pojęciem współpraca
- uzmysławianie wartości domu
- rozwijanie zdolności artykulacyjnych
- doskonalenie umiejętności współpracy
- zapoznanie z pracą murarza
- rozwijanie umiejętności językowych i motoryki małej, wdrażanie do zgodnej współpracy
- poznanie domów niektórych zwierząt
- rozwijanie umiejętności kontynuowania rytmów i przeliczania
- kształtowanie szacunku dla zwierząt
- uwrażliwianie na muzykę klasyczną
- wdrażanie dzieci do uczestnictwa w zabawach ruchowych przy muzyce
- utrwalenie informacji o domach ludzi i zwierząt
- rozwijanie percepcji słuchowej i zdolności manualnych
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i budowania poprawnych wypowiedzi
- kształtowanie postawy szacunku i życzliwości wobec innych
- globalne czytanie wyrazów: mama, tata, poznanie nazw członków rodziny
- uświadomienie dzieciom wartości rodziny
- rozwijanie umiejętności przeliczania i określania, czego jest mniej, więcej i tyle samo
- rozbudzanie ciekawości poznawczej
- zachęcanie do pomagania członkom rodziny
- poznanie piosenki Święto Rodziny
- kształtowanie tolerancji dla innych upodobań
- utrwalenie wiadomości na temat rodziny i jej członków
- kształtowanie sprawności ruchowej i umiejętności sensorycznych
- rozwijanie umiejętności obdarowywania bliskich własnoręcznie przygotowanymi prezentami i czerpania z tego radości
- zapoznanie z zawodem strażaka i numerem alarmowym 112
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i odpowiadania na pytania
- budowanie wiedzy o świecie
- poznanie pracy policjanta
- rozwijanie umiejętności uważnego słuchania czytanego wiersza
- rozwijanie umiejętności budowania wiedzy o świecie
- wdrażanie do respektowania powszechnie przyjętych praw
- ćwiczenie umiejętności wzywania pomocy na wypadek pożaru
- zapoznanie z podstawowym wyposażeniem strażaków
- uczenie szacunku dla pracy strażaka
- zaznajomienie z pracą lekarza i pielęgniarki
- poszerzanie wiedzy o świecie
- rozwijanie sprawności manualnej i umiejętności wezwania pomocy w razie wypadku rozwijanie wrażliwości sensorycznej
- budzenie wrażliwości na drugiego człowieka
I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.