Grupa III

Grupa III

Wychowawcy:  mgr Alicja Bochenek, mgr Hanna Załęska

Nie jesteśmy już maluchami, można na nas mówić „średniaki”. Fajnie, że znów zobaczymy się w tym samym składzie. Jako maluchy byliśmy grupą rozbrykanych dzieciaków, która uczyła się czynności samoobsługowych oraz musiała zmierzyć się ze smutkiem i płaczem przy rozstaniu z rodzicami, teraz gdy już podrośliśmy czas aby nauczyć się kolejnych nowych i ciekawych rzeczy.

Zagadnienia dydaktyczno - wychowawcze w Grupie III

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE REALIZOWANE Z DZIEĆMI

5 – LETNIMI W GRUPIE III „WAŻKI” W MAJU 2025 r. 

Tematy kompleksowe:

I –    MAJOWE ŚWIĘTA

II –   OD POMYSŁU AŻ PO DACH

III –  ŚWIETO RODZINY

IV –  JAK POWSTAJE…?

Majowe święta

  • usprawnianie motoryki małej i percepcji wzrokowej, wdrażanie do kulturalnego zachowania się wobec innych osób, nawiązywanie relacji rówieśniczych, zachęcanie do uważnego słuchania tekstu literackiego i budowania wypowiedzi na jego temat, kształtowanie postawy patriotycznej, utrwalanie przekonania, że Polska to nasz dom
  • poznanie symboli narodowych, kształtowanie postawy patriotycznej, rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej oraz słuchu fonemowego, ćwiczenie umiejętności grafomotorycznych
  • zapoznanie z mapą Polski oraz symbolami i herbami miast, ćwiczenie aparatu mowy, rozwijanie sprawności fizycznej i wyrażanie radości z uczestniczenia w zabawach ruchowych, ćwiczenie logicznego myślenia, umiejętności odwzorowywania i kodowania
  • zapoznanie ze strojami ludowymi z różnych regionów Polski oraz z gwarą/dialektami, tańczenie tańca ludowego, słuchanie utworów ludowych
  • utrwalanie wiadomości na temat symboli narodowych, kształtowanie postawy patriotycznej, wprowadzenie podstawowych informacji na temat Unii Europejskiej i niektórych państw członkowskich, rozwijanie wielu zmysłów, budowanie wypowiedzi.

 

Od pomysłu aż po dach

  • uważne słuchanie N., uświadamianie roli współpracy w osiągnięciu celu, zachęcanie do współpracy podczas zabaw, rozwijanie tężyzny fizycznej, integrowanie grupy
  • wprowadzenie litery „h”, „H”, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, umiejętności grafomotorycznych, uważne słuchanie, rozpoznawanie liter, którymi dzieci są zainteresowane na skutek zabawy, rozwijanie umiejętności współpracy
  • zapoznanie z konstrukcjami wykonywanymi przez zwierzęta, liczenie i tworzenie zbiorów, klasyfikowanie według danej cechy, rozwijanie umiejętności odwzorowywania, uczestniczenie w zabawach konstrukcyjnych, plastyczno-techniczno-sensorycznych, ćwiczenie sprawności manualnej
  • kształtowanie umiejętności współpracy, rozwijanie wyobraźni ruchowej i dźwiękowej, poczucia rytmu w muzyce, utrwalanie stosunków przestrzennych oraz cech wielkościowych, wyrażanie radości z zabaw plastyczno-technicznych i konstrukcyjnych
  • rozwijanie wielu zmysłów, utrwalanie zdobytej wiedzy, ćwiczenie sprawności motorycznej, zachęcanie do przeprowadzania eksperymentów i wyciągania z nich wniosków, rozwijanie wyobraźni.

 

Święto Rodziny

  • uświadomienie wartości, jaką jest rodzina, utrwalanie miłych słów, których należy używać w rozmowach z bliskimi osobami, rozpoznawanie uczuć, rozwijanie percepcji wzrokowej i kreatywności, ćwiczenie motoryki małej, rozwijanie sprawności fizycznej
  • rozwijanie aparatu mowy, uważne słuchanie tekstu literackiego i budowanie wypowiedzi na jego temat, uświadomienie wartości, jaką jest rodzina, w tym rodzeństwo, wspomaganie rozwoju społecznego, poszerzanie słownika czynnego o pojęcie „drzewo genealogiczne”, rozwijanie umiejętności grafomotorycznych
  • liczenie, dodawanie, odejmowanie, uświadomienie, że członkiem rodziny może być także zwierzę, układanie przedmiotów zgodnie ze wzorem, wyrażanie radości z udziału w zabawach ruchowych
  • poznanie nowej piosenki, granie rytmicznie na wybranym instrumencie, integracja grupy, uświadomienie roli rodziców w życiu dzieci, przygotowywanie upominków dla najbliższych, klasyfikowanie, wyrażanie radości z uczestnictwa w zabawach ruchowych
  • rozwijanie zdolności manualnych, poznawanie świata różnymi zmysłami, wzbogacanie słownika czynnego, podkreślanie wartości, jaką jest rodzina, wyrażanie radości z własnoręcznego przygotowywania upominków dla najbliższych, podsumowanie zdobytej wiedzy.

 

Jak powstaje…?

  • zapoznanie z różnymi zawodami i przedmiotami potrzebnymi do ich wykonywania, uświadomienie, że ludzie dorośli zarabiają pieniądze przez pracę, uświadomienie możliwości oszczędzania pieniędzy, pobudzanie zainteresowania literami, rozwijanie sprawności fizycznej
  • poznanie etapów powstawania ubrań bawełnianych i rozwoju rośliny, z jakiej są wykonane, zapoznanie z różnego rodzaju materiałami i przyborami krawcowej, kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie
  • rozpoznawanie i podawanie nazw przetworów mlecznych, zapoznanie z etapami produkcji przetworów mlecznych, wdrażanie do prawidłowych nawyków żywieniowych, utrwalanie umiejętności matematycznych (liczenia, dodawania, odejmowania na konkretach, odwzorowywania), zachęcanie do przeprowadzania eksperymentów i wyciągania z nich wniosków
  • rozbudzanie zainteresowań muzycznych, kształtowanie poczucia rytmu, doskonalenie umiejętności śpiewania, poszerzenie wiedzy na temat instrumentów muzycznych, budzenie poczucia przynależności do grupy
  • poszerzenie wiedzy na temat sposobu powstawania ciasta oraz produktów z ciasta (pieczywo, makarony itp.), zapoznanie z zawodem piekarza, rozwijanie motoryki małej, stymulowanie wielu zmysłów, doskonalenie umiejętności współpracy, poznanie powiedzenia „masz babo placek”, utrwalenie wiedzy

 

GRUPA III „WAŻKI”

TEMATY KOMPLEKSOWE I ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE REALIZOWANE W MARCU 2025 R.

TEMATY KOMPLEKSOWE

W świecie książek

Prehistoryczny świat

Przebudzenie po zimie

W wiosennym ogrodzie

 

CELE OGÓLNE

W świecie książek

  • kształtowanie nawyku czytania książek, odkładania ich na półkę i właściwych zachowań podczas czytania/oglądania książek, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i budowania wypowiedzi na jego temat, kształtowanie umiejętności klasyfikowania według wybranej cechy, rozwijanie sprawności fizycznej
  • wprowadzenie litery „f”, „F”, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, utrwalenie wiedzy na temat funkcjonowania księgarni, biblioteki i czytelni oraz właściwych zachowań podczas pobytu w bibliotece, zachęcanie do dzielenia się książkami, wymiany nimi i wielokrotnego ich używania
  • doskonalenie czynności matematycznych, zapoznanie z procesem tworzenia książki, uświadomienie wartości pracy każdego człowieka w procesie tworzenia książki, poznanie zawodów związanych z powstawaniem książki, utrwalanie nazw cech wielkościowych i umiejętności odwzorowywania
  • poznanie nowej piosenki i nauka metodą ze słuchu, rozwijanie słuchu muzycznego i wyobraźni, doskonalenie umiejętności autoprezentacji, rozwijanie umiejętności plastycznych
  • utrwalenie wiedzy na temat książek, pobudzanie wielu zmysłów, wdrażanie do samodzielnej pracy, wyrażanie ekspresji twórczej podczas prac plastyczno-technicznych

 

Prehistoryczny świat

  • zaciekawienie historią, zachęcanie do dbania o pamiątki i relikty przeszłości, uświadomienie roli muzeum w życiu człowieka, zapoznanie z zawodem archeologa, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i prowadzenia rozmowy na jego temat, kształtowanie sprawności fizycznej
  • wprowadzenie litery „j”, „J”, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, utrwalenie nazw zawodów (archeolog, paleontolog), poszerzenie wiadomości o dinozaurach, rozwijanie umiejętności grafomotorycznych i manualnych
  • doskonalenie umiejętności matematycznych, w tym kodowania, liczenia, układania rytmów, utrwalanie figur geometrycznych, poszerzenie i utrwalenie wiedzy na temat dinozaurów i ich życia, wyrażanie ekspresji twórczej (m.in. plastycznej), zachęcanie do zabaw badawczych i wyciągania z nich wniosków
  • rozwijanie słuchu muzycznego i wyobraźni, kształtowanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i pozyskiwania z niego wiadomości, ćwiczenie percepcji słuchowej i wzrokowej, zachęcanie do wykonywania przestrzennych prac plastycznych, rozwijanie tężyzny fizycznej
  • rozwijanie kreatywności, wyobraźni, pobudzanie i stymulowanie zmysłów, zachęcanie do poznawania nowych rzeczy

 

Przebudzenie po zimie

  • utrwalenie wiedzy na temat rodzajów ubrań, zapoznanie z określeniem „ubierać się na cebulkę”, kształtowanie nawyku ubierania się adekwatnie do pogody, rozwijanie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i budowania wypowiedzi na jego temat, zachęcanie do tworzenia prac plastyczno-technicznych z wykorzystaniem różnorodnych materiałów
  • wprowadzenie litery „g”, „G”, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, poszerzanie wiedzy na temat różnorodności zjawisk atmosferycznych, zapoznanie z przysłowiem: „w marcu jak w garncu”, rozwijanie umiejętności grafomotorycznych
  • kształtowanie umiejętności prowadzenia tabeli pogodowej, zachęcanie do systematycznej pracy, utrwalanie wiedzy na temat zjawisk atmosferycznych, zapoznanie z przyrządami do pomiaru temperatury oraz siły i kierunku wiatru, rozwijanie umiejętności matematycznych, zachęcanie do przeprowadzania eksperymentów i wyciągania z nich wniosków
  • zapoznanie z różnymi gatunkami ptaków i odgłosami, które wydają, kształtowanie wrażliwości na otaczającą przyrodę, rozwijanie wyobraźni dźwiękowej, współpraca w grupie, ćwiczenie orientacji w przestrzeni, wyrażanie radości z uczestniczenia w zabawach plastycznych, kształtowanie sprawności fizycznej
  • zapoznanie ze zjawiskiem powstawania tęczy, rozwijanie kreatywności i wyobraźni, pobudzanie i stymulowanie zmysłów

 

W wiosennym ogrodzie

  • poznanie narzędzi ogrodniczych, kształtowanie nawyku sprzątania, zwrócenie uwagi na konieczność wykonywania pewnych czynności w określonym czasie (co wynika z kalendarza i praw natury), ćwiczenie umiejętności uważnego słuchania tekstu literackiego i wypowiadania się na jego temat, przeprowadzanie zabaw badawczych i obserwacji, kształtowanie poczucia następstwa czasu
  • wprowadzenie litery „c”, „C”, rozwijanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej oraz głoskowej, poszerzanie wiedzy na temat cebul (jako warzyw i cebul kwiatów), rozwijanie umiejętności grafomotorycznych, zachęcanie do współpracy
  • doskonalenie czynności matematycznych, utrwalenie informacji o czynnikach niezbędnych do życia rośliny, zachęcanie do systematycznej pracy
  • poznanie piosenki i nauka jej na pamięć, rozwijanie słuchu muzycznego, wyobraźni i wrażliwości na otaczającą przyrodę, kształtowanie umiejętności dobrej zabawy w grupie, rozwijanie tężyzny fizycznej, ćwiczenie sprawności manualnej
  • utrwalenie wiedzy dotyczącej wiosennych roślin, stymulowanie wielu zmysłów, zachęcanie do wykonywania prac plastyczno-technicznych, rozwijanie sprawności manualnej

ZAMIERZENIA DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZE REALIZOWANE Z DZIEĆMI 5 – LETNIMI W GRUPIE III „WAŻKI” W STYCZNIU 2025 r.

TEMATY KOMPLEKSOWE:

I – Nadchodzi Nowy Rok

II – Karnawał

III – Dzień Babci i Dziadka

IV – Sporty zimowe

Nadchodzi nowy rok

·poznanie wybranych zwyczajów związanych z żegnaniem starego roku i witaniem nowego, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i tężyzny fizycznej, zachęcanie do celebrowania ważnych wydarzeń w gronie rodzinnym

·         poznanie litery „l”, „L” i niektórych zwierząt aktywnych w dzień oraz w nocy, poszerzanie słownictwa w języku angielskim, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, słuchania ze zrozumieniem, ćwiczenie słuchu fonematycznego, kształtowanie sprawności manualnej, ukazywanie cykliczności następowania dnia i nocy, wdrażanie do porządkowania sali po zakończonej zabawie

·poznanie cyfry 7, utrwalanie nazw dni tygodnia, kształtowanie pojęcia liczby 7 (w aspekcie kardynalnym, porządkowym, graficznym), doskonalenie umiejętności odwzorowywania, dostrzeganie rytmu w następowaniu po sobie dni tygodnia, wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich, nauka pracy w grupie

·zapoznanie z nazwami miesięcy i cyklicznością pór roku, umuzykalnianie, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do wspólnego spędzania czasu na zgodnej zabawie

·poznanie cech pór roku i zjawiska ich rytmiczności, poszerzanie doświadczeń plastycznych, usystematyzowanie wiadomości związanych z czasem i jego przemijaniem, zdobywanie nowych wiadomości za pomocą wielu zmysłów, zachęcanie do współpracy podczas wykonywania pracy plastycznej i zabaw

Karnawał

·poznanie zwyczajów karnawałowych w Polsce i na świecie, kształtowanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, rozwijanie tężyzny fizycznej, empatii, uwrażliwianie na potrzeby drugiego człowieka

·         poznanie litery „b”, „B”, poszerzanie słownictwa w języku angielskim, utrwalanie poznanych liter, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, słuchania ze zrozumieniem, słuch fonematycznego, sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, wdrażanie do zachowywania ciszy podczas wykonywania wszelkich zadań

·poznanie cyfry 0, utrwalanie poznanych cyfr, wdrażanie do uważnego słuchania utworu literackiego, doskonalenie umiejętności liczenia, logicznego myślenia, kształtowanie pojęcia liczby 0 (w aspekcie kardynalnym, porządkowym, graficznym), rozwijanie umiejętności odwzorowywania i sprawności manualnej, wzmacnianie wiary we własne możliwości

·poznanie pojęcia „taniec”, zapoznanie z tradycjami tłustego czwartku, rozwijanie umiejętności łączenia ruchu z muzyką, koordynacji wzrokowo- ruchowej, rozwijanie tężyzny fizycznej, uwrażliwienie na piękno ruchu połączonego z muzyką

·utrwalenie poznanych wiadomości dotyczących karnawału, rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem podczas wykonywania pracy plastycznej, poszerzanie doświadczeń plastycznych, rozwijanie umiejętności poznawania otaczającego świata za pomocą wielu zmysłów, zachęcanie do udziału we wspólnych zabawach i tańcach podczas imprez przedszkolnych

Dzień Babci i Dziadka

·poznanie znaczenia słowa „szacunek” w odniesieniu do osób starszych, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat, kształtowanie pozytywnych cech charakteru, rozwijanie tężyzny fizycznej, uwrażliwianie na potrzeby ludzi starszych

·poznanie litery „s”, „S”, poszerzanie słownictwa w języku angielskim, utrwalanie poznanych liter, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, słuchania ze zrozumieniem, słuchu fonematycznego, sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, ukazywanie walorów posiadania rodziny, głównie dziadków

·poznanie cyfry 8, utrwalanie nazw członków rodziny, doskonalenie umiejętności liczenia i odwzorowywania, kształtowanie pojęcia liczby 8 (w aspekcie kardynalnym, porządkowym, graficznym), wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich, rozwijanie sprawności manualnej, umiejętności współpracy i dzielenia się zadaniami w zespole oraz wyznaczania ról

·poznanie nowej piosenki, umuzykalnianie, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do aktywnego udziału w zabawach muzycznych i językowych

·poznanie kolejności działań podczas wykonywania laurki ze zdjęciem, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat swoich upodobań i emocji, zdobywanie doświadczeń plastycznych, rozwijanie czułości zmysłu dotyku, zachęcanie do przełamywania lęku przed publicznymi występami

Sporty zimowe

·poznanie zasad sportowego zachowania, rozwijanie umiejętności rozpoznawania i określania własnych uczuć, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do zachowania postawy fair play podczas zabaw

·poznanie litery „u”, „U”, doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat i słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie słuchu fonematycznego, kształtowanie sprawności manualnej, wdrażanie do zachowania zasad bezpieczeństwa w czasie zjeżdżania na sankach

·poznanie cyfry 9, zapoznanie z łyżwiarstwem figurowym, kształtowanie pojęcia liczby 9 (w aspekcie kardynalnym, porządkowym, graficznym), doskonalenie umiejętności odwzorowywania, wdrażanie do uważnego słuchania utworów literackich, ćwiczenie pamięci, rozwijanie logicznego myślenia przez wyciąganie wniosków z przeprowadzonego eksperymentu, wdrażanie do przestrzegania zasad bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie

·poznanie wybranych utworów z repertuaru muzyki klasycznej, kształtowanie umiejętności wokalnych, poczucia rytmu, wyobraźni dźwiękowej i ruchowej, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do wspólnego spędzania czasu na zgodnej zabawie

·usystematyzowanie wiadomości związanych ze sportami zimowymi, poznanie historii flagi olimpijskiej, poszerzanie doświadczeń plastycznych, rozwijanie czułości zmysłu dotyku, zachęcanie do dzielenia się przyborami podczas wykonywania pracy plastycznej.

Kalendarz wydarzeń

maj 2025
P W Ś C P S N
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Skip to content