Grupa II
Wychowawcy: Mgr Anna Kożuchowska
Nasza grupa liczy 25 dzieci w wieku 3 i 4 lat (10 dziewczynek i 15 chłopców). Jest to wiek charakteryzujący się dużą ciekawością świata oraz potrzebą ruchu, którym to potrzebom staramy się sprostać. Razem dobrze się bawimy, eksperymentujemy, tworzymy, a przy tym uczymy współpracy i wzajemnego szacunku.
Zagadnienia dydaktyczno - wychowawcze w Grupie II
Sportowy dzień Bolka i Lolka
Jak wszyscy sportowcy Bolek i Lolek wstali wcześnie rano i zrobili krótką gimnastykę.
Najpierw wykonali wdech nosem i długi wydech buzią. Potem skakali na jednej nodze, po pięć razy na lewej i na prawej (czubek języka dotyka na przemian do górnych i dolnych zębów po lewej i prawej stronie).
Po porannej gimnastyce przyszedł czas na śniadanie (żucie ze złączonymi wargami). Po śniadaniu poszli umyć zęby (przesuwamy językiem po wewnętrznej stronie górnych i dolnych zębów). Następnie założyli dresy i pobiegli na plac sportowy (kląskamy).
Przeszli po równoważni (czubkiem języka przesuwamy po wewnętrznej krawędzi górnych zębów), a potem każdy wykonał po trzy skoki w dal (język wysuwa się z buzi i szybko chowa w głąb jamy ustnej).
Kolejne zadanie, które czekało na chłopców, to wejście po drabinie na szczyt zjeżdżalni (unosimy język za górne zęby) i zjechanie na dół (język przesuwa się po podniebieniu od górnych zębów w stronę gardła). Bardzo podobało im się to ćwiczenie i każdy powtórzył je dwa razy.
Następne w kolejce były huśtawki (unosimy język za górne zęby i opuszczamy za dolne). Na samym końcu chłopcy zagrali w ping-ponga. Każdy z nich bardzo szybko odbijał piłeczkę (przesuwamy językiem od jednego do drugiego kącika ust). Nim się spostrzegli nadeszła pora obiadu. Truchcikiem pobiegli do domu (kląskamy). Tam mama podała im pyszny obiad, który zjedli z apetytem (żucie, a następnie oblizywanie warg).
Źródło tekstu: I Rutkowska-Błachowiak, Gimnastyka buzi na wesoło (modyfikacja ćwiczeń własna).
ĆWICZENIA ODDECHOWE
Prawidłowym torem oddechowym w spoczynku jest tor nosowy – wdech i wydech odbywają się przez nos. Powietrze dostające się w ten sposób do płuc jest nawilżone, ogrzane i oczyszczone. Umiejętność prawidłowego oddychania wpływa pozytywnie nie tylko na prawidłowy rozwój artykulacji, ale też na nasze zdrowie – zmniejsza ryzyko infekcji.
Jak powinien wyglądać prawidłowy oddech?
- przy zamkniętych ustach nabieramy powietrze nosem
- oddech płynie “do brzucha” (tłumaczymy dziecku, że pompujemy balonik, który jest w brzuchu)
- nie unosimy barków
- nie unosimy klatki piersiowej
- wydychamy powietrze nosem (powietrze ulatuje z balonika).
Poniżej znajdują się przykładowe ćwiczenia oddechowe utrwalające prawidłowy tor oddechowy oraz wydłużające fazę wydechową:
- Nabieramy powietrze nosem, wypuszczamy ustami. Barki nie unoszą się.
- Stajemy w lekkim rozkroku. Nabieramy powietrze nosem, jednocześnie unosimy ręce do góry (barki nie unoszą się). Z wydechem opuszczamy ramiona.
- Układamy dłonie na brzuchu. Nabieramy powietrze nosem i wyobrażamy sobie, że pompujemy balonik, który mamy w brzuchu. Wypuszczamy powietrze ustami, balonik robi się malutki. W trakcie ćwiczenia rośnie tylko brzuch, nie unosimy klatki piersiowej i barków.
- Puszczamy bańki mydlane – wdech nosem i wydech ustami (nie unosi się klatka i barki). Bańki można wykonać samodzielnie z mydła/płynu do naczyń rozcieńczonego z wodą i dmuchać przez rozciętą słomkę. Należy jednak pamiętać, że dziecko musi umieć dmuchać przez słomkę, aby nie dopuścić do wciągnięcia płynu do jamy ustnej.
- Dmuchanie na różne, lekkie przedmioty (piórka, skrawki papieru, piłeczki ping-pongowe) – wdech nosem, wydech ustami.
Tematy kompleksowe:
- Poznajmy się!
- W naszym przedszkolu
- Jesteśmy podobni, jesteśmy różni
- Bezpieczni na drodze
Ad.1
- Poznawanie nowej sali, zabawek i możliwości oraz zasad korzystania z nich;
- Doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie; wzmacnianie poczucia przynależności grupowej;
- Tworzenie kodeksu przedszkolaka – poznawanie zasad i nauka stosowania się do zawartych umów;
- Słuchanie opowiadań i wierszyków: M. Krzemińska “Pierwszy dzień w przedszkolu”, G. Kasdepke “Powitanie” i inne;
- Zabawy na powietrzu, ćwiczenia gimnastyczne wg K. Wlaźnik – kształtowanie reakcji na sygnały dźwiękowe;
- Kształtowanie codziennych nawyków higienicznych po zabawie przed posiłkami;
- Ekspresja plastyczna: malowanie palcami, lepienie, kolorowanie.
Ad.2
- zapoznanie z osobami pracującymi w przedszkolu,
- rozwijanie sprawności ruchowej,
- wdrażanie do uważnego słuchania opowiadań: B. Wicher „Przedszkolne zakamarki” i inne.
- kształtowanie postawy wyrażającej szacunek do wszystkich osób pracujących w przedszkolu,
- poznanie nazw zabawek oraz innych sprzętów używanych w przedszkolu i na placu zabaw i poszerzenie wiedzy na ich temat,
- doskonalenie umiejętności ilustrowania piosenki ruchem,
- stwarzanie okazji do integracji grupy i nawiązywania relacji rówieśniczych
Ad.3
- poznanie sposobów kulturalnego powitania, podziękowania i poproszenia o pomoc,
- doskonalenie sprawności manualnej,
- rozwijanie uważności, doskonalenie orientacji w schemacie ciała,
- wdrażanie do kulturalnego zachowania,
- poszerzanie słownictwa o nazwy części ciała,
- Zapoznanie z utworami: M. Krzemińskiej “Nowi przyjaciele”, A. Kornacka “Lustra” i inne.
- Nabywanie umiejętności dzielenia imion na sylaby;
- Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych; zapoznanie z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu.
Ad.4
- poszerzanie słownictwa o pojęcia: wysoko, nisko, wysoki, niski,
- rozwijanie umiejętności przeliczania,
- wydłużanie fazy wydechowej, pogłębianie oddechu, kształtowanie koordynacji ruchowo- -słuchowej, rozwijanie sprawności językowej,
- doskonalenie umiejętności współpracy, stwarzanie okazji do zacieśniania więzi w grupie,
- utrwalenie znajomości kolorów,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,
- doskonalenie umiejętności słuchania,
- rozwijanie motoryki dużej i motoryki małej oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- Poszerzanie wiedzy na temat bezpieczeństwa na drodze, poznanie sposobu bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię;
- Zapoznanie z utworami: D. Wawiłow „Dziwny pies”, A. Galica „Bajka o żółtej kredce” i inne.
